Hvordan virker foils? Hvad betyder betyder foils for America’s Cup? Få svarene her.

0

Det hold, der foiler mest, vinder. Det er alle enige om – for ‘to foil or not to foil – that’ll decide the America’s Cup’. Men hvordan virker foils?

FOILS: Den faktor, der har forandret sejlsporten mest de sidste 50 år, er uden tvivl foils. De vinder indpas i flere og flere bådtyper – både på enkelt- og flerskrogsbåde, og på alt fra joller til enkeltskrogsbåde, katamaraner og trimaraner.

Men hvordan virker de? Det forklarer America’s Cup-designer Nick Holroyd fra Soft Bank Team Japan i videoen øverst i artiklen.

– Den Hellige Gral i denne udgave af America’s Cup er at få bådene til at sejle banen rundt uden på noget tidspunkt at røre vandet, siger han og forklarer i videoen om dynamikkerne ombord, som ændrer sig konstant, forklarer han.

Nick Holroyd forklarer teorien bag foils på America's Cup-både.
Nick Holroyd forklarer teorien bag foils på America’s Cup-både.
Nick Holroyd forklarer teorien bag foils på America's Cup-både.
Nick Holroyd forklarer teorien bag foils på America’s Cup-både.

Hvordan virker foils?

De dynamiske principper er velkendte for piloter og sejlere. Det handler om undertryk, overtryk og ‘drag’.

– Vi prøver helt firkantet forklaret at udtrække energi fra strømme, der bevæger sig med forskellige hastigheder. Vi har vinden, der bevæger sig over vandet, og to vingeprofiler, der genererer fart: Sejlene og foilsene – og deres kræfter virker modsatrettede. Foilsene skal både løfte båden, der vejer omkring tre tons med sejlernes ombord, ud af vandet, og samtidigt skal de forhindre at bådene driver sidelæns (som en traditionel køl, red.).

Disse kræfter kan udregnes ret nøjagtigt og perfektioneres i simuleringscomputerne, men… Sejlsport er en kompliceret størrelse og uden tvivl sportsgrenen over dem alle ned flest ubekendte og variabler.

Sporten med flest variabler

Nick Holroyd forklarer teorien bag foils på America's Cup-både.
Nick Holroyd forklarer teorien bag foils på America’s Cup-både.

Fordi vinden skifter, bølgerne er store eller små, vindstyrken falder og stiger løbende, skal designerne tænke i flere foildesigns og ikke tro, at de kan nå i mål med et design, der virker i alle forhold. Derfor er det tilladt for holdene at designe seks foils, hvoraf de fire kan bruges under stævneperioden.

– Vi ser helt sikkert et split i feltet, når det kommer til stabilitet i foilsene. Det afspejler tydeligt, hvor langt holdene er kommet med deres kontrolsystemer. Den generelle stabilitet er den samlede stabilitet i kombination mellem stabilitet i selve foilen og kvaliteten af kontrolsystemerne: Hvor hurtigt kan du nå det optimale trim af foilen – plus hvor gode er styrmændene til at reagere på ændringerne, opsummerer Nick Holroyd i videoen.

Nick Holroyd forklarer teorien bag foils på America's Cup-både.
Nick Holroyd forklarer teorien bag foils på America’s Cup-både.

Foils på America’s Cup-bådene kan justeres i seks retninger: Luv/læ, for/agter og op/ned. Designere har derfor eksperimenteret med formerne og størrelserne for at ramme det rigtige setup.

S-formede foils vinder indpas

Lige nu er designerne ret forelskede i S-formede foils, der kan bringe de løftende kræfter længst muligt mod læ og dermed give mere oprettende moment. Til gengæld giver det en ‘drag’-effekt, så ligesom alt andet i sejlsportstrim ender det i et kompromis.

Siden America’s Cup i San Fransisco er foilsene bliver længere i den horisontale del.

– De stiller dermed større krav til designerne om at lave foils, der er længere og tyndere og skal modstå flere kræfter, forklarer han.

De nye America’s Cup sejler med begge skrog i vandet, når vinden er under seks knob.

– Derfra går det stærkt. Ved 6,5 knob løfter båden det luv skrog, og farten stiger fra 6-7 knob til 10-12 knob. Når vinden stiger bare en knob mere til 7,5 knob, foiler båden ude af vandet med begge skrog.

Nye regler for rorene

Som noget nyt er det nu tilladt at have forskellige vinkler på rorene. Luv kan være vinklet mere nedad, mens det læ er vinklet opad for at generere mere løft og modvirke krængning.

Nick Holroyd forklarer teorien bag foils på America's Cup-både.
Nick Holroyd forklarer teorien bag foils på America’s Cup-både.

Hver foil kan ændres 30 procent i længde, bredde eller højde, og det tager omkring tre måneder at designe, bygge og implementere et nyt foil-design.

– Der er stadig en ret stor lærekurve forbundet med de her grænsesøgende designs, men det er en del af sjove ved det her arbejde, opsummerer chef-designer Nick Holroyd.

Utrolige mængder data bliver indsamlet

Den tid, hvor det var trænerens opgave at indsamle træningsdata og videregive dem til sejlerne, er forbi for længst i America’s Cup-sammehæng. Når AC-bådene går på vandet, bliver de fulgt af en mindre flåde af ingeniører i følgebåde, som hvert sekund indsamler hundredevis af data, som bliver analyseret og brugt i det videre designforløb.

Den proces har CNN skildret i dette video-indslag:

Den 35. udgave af verdens ældste sportsbegivenhed og kampen om The Auld Mug begynder om 35 dage – den 26. maj. Vinderen findes senest 27 juni.

Lige nu er udfordrer-favoritten alletiders mest vindende olympiske sejler, britiske Ben Ainslie og hans Land Rover BAR-hold, der fører LOUIS VUITTON AMERICA’S CUP WORLD SERIES.

Nick Holroyd forklarer teorien bag foils på America's Cup-både.
Der deltager fem udfordrere plus de forsvarende mestre fra Oracle Team USA.

Hvis du har lyst til at se mere til den foilende vendinger, kan du se nærmere på de første af slagsen som Dean Barker og hans team offentliggjorde i august i denne video.