Designer German Frers har fået lidt friere tøjler til at tegne en moderne Hallberg-Rassy 340 cruiser. Men traditionerne og den svenske arv hænger ved. Heldigvis.
HALLBERG-RASSY 340: Generne er intakte på den nye Hallberg-Rassy 340: Den permanente windbreaker og de karakteristiske blå striber på det hvide skrog er faste bestanddele på bådene fra Ellös i Sverige, og sådan bliver det ved med at være, hvis man skeler til svenskernes nyeste model 340.
Det er – som sædvanligt – German Frers, der har slået stregerne, og ambitionen er at hæve både niveauet for sejlglæde og performance.
Designmæssigt har båden fået en mere lodretstående stævn – for at forlænge vandlinien – med integreret bovspryd. Ideen er at lave en gennemført løsning til både asymmetriske sejl og placering af anker og stige.
Breaking news i cockpittet
Den helt afgørende feature, der adskiller 340 markant fra sine søskende, er de to ror og to rat i cockpittet. Standardversionen af 340 kommer med den traditionelle styrepind, men det er muligt at tilkøbe en løsning med dobbelt rat.

Ligesom sin storesøster Hallberg-Rassy 44 kommer 340 med dobbelt-ror i moderne design, der giver styrmanden mere kontrol i alle forhold. Eftersom rorene hver især har mindre overflade end et tradtionelt ror, bliver båden dermed lettere i styringen.
I cockpittet kan sejlene betjenes via fire spil. Har man lyst til elektriske udgaver af slagsen, kan de monteres uden at tage mere plads om læ.
Har man hang til at lægge til med hækken først eller at svømme, kan der også tilkøbes en nedfældelig agterplatform.
Vandlinien er forlænget med hele 1,01 meter længere end forgængeren 342. Ifølge designer Frers fartdiagrammer kommer 340’eren til at sejle 7,3 knob med 90 grader til vinden i 10 knobs vind.
Hallberg-Rassy 340 får premiere i forbindelse med den svenske bådudstilling Öppet Varv den 25. til 27. august.









Hallberg-Rassy 340 – specifikationer:
Design | Frers Naval Architecture and Engineering |
CE category | A – Unlimited ocean voyages |
Hull length | 10.36 m / 34′ 0″ |
Maximum length with bowsprit | 10.95 m / 35′ 11″ |
Waterline at rest | 10.10 m / 33′ 2″ |
Beam | 3.47 m / 11′ 5″ |
Cockpit length | 2.83 m / 9′ 4” |
Draft, empty standard boat | 1.90 m * / 6′ 2″ * |
Displacement, empty standard boat | 5.98 tons / 13 145 lbs |
* Also available as a shallow draft version |
Keel weight | 2.3 tons / 5 070 lbs |
Keel type | bulbed lead on deep bilge |
Standard sail area with genoajib | 63.7 m² / 685 sq ft |
Optimized sail area with genoajib | 65.5 m² / 705 sq ft |
Air draft, ex Windex | 16.42 m / 53′ 11” |
Engine | Volvo Penta D1-30 |
Power at crank shaft | 21kW / 29 HP |
Transmission | Saildrive |
Diesel tank | 188 litres / 50 US gallon |
Fresh water tank | 277 litres / 74 US gallon |
Black water tank | 85 litres / 23 US gallon |