Hallberg-Rassy 340 – lækker ny svenskermodel med to ror og to rat får premiere ved Öppet Varv

0
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.

Designer German Frers har fået lidt friere tøjler til at tegne en moderne Hallberg-Rassy 340 cruiser. Men traditionerne og den svenske arv hænger ved. Heldigvis.

HALLBERG-RASSY 340: Generne er intakte på den nye Hallberg-Rassy 340: Den permanente windbreaker og de karakteristiske blå striber på det hvide skrog er faste bestanddele på bådene fra Ellös i Sverige, og sådan bliver det ved med at være, hvis man skeler til svenskernes nyeste model 340.

Det er – som sædvanligt – German Frers, der har slået stregerne, og ambitionen er at hæve både niveauet for sejlglæde og performance.

Designmæssigt har båden fået en mere lodretstående stævn – for at forlænge vandlinien – med integreret bovspryd. Ideen er at lave en gennemført løsning til både asymmetriske sejl og placering af anker og stige.

Breaking news i cockpittet

Den helt afgørende feature, der adskiller 340 markant fra sine søskende, er de to ror og to rat i cockpittet. Standardversionen af 340 kommer med den traditionelle styrepind, men det er muligt at tilkøbe en løsning med dobbelt rat.

Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.

Ligesom sin storesøster Hallberg-Rassy 44 kommer 340 med dobbelt-ror i moderne design, der giver styrmanden mere kontrol i alle forhold. Eftersom rorene hver især har mindre overflade end et tradtionelt ror, bliver båden dermed lettere i styringen.

I cockpittet kan sejlene betjenes via fire spil. Har man lyst til elektriske udgaver af slagsen, kan de monteres uden at tage mere plads om læ.

Har man hang til at lægge til med hækken først eller at svømme, kan der også tilkøbes en nedfældelig agterplatform.

Vandlinien er forlænget med hele 1,01 meter længere end forgængeren 342. Ifølge designer Frers fartdiagrammer kommer 340’eren til at sejle 7,3 knob med 90 grader til vinden i 10 knobs vind.

Hallberg-Rassy 340 får premiere i forbindelse med den svenske bådudstilling Öppet Varv den 25. til 27. august.

Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.
Svenske Hallberg-Rassy præsenter en nye 340-model med dobbelt ror. Foto: PR.

Hallberg-Rassy 340 – specifikationer:

Design Frers Naval Architecture and Engineering
CE category A – Unlimited ocean voyages
Hull length 10.36 m / 34′ 0″
Maximum length with bowsprit 10.95 m / 35′ 11″
Waterline at rest 10.10 m / 33′ 2″
Beam 3.47 m / 11′ 5″
Cockpit length 2.83 m / 9′ 4”
Draft, empty standard boat 1.90 m * / 6′ 2″ *
Displacement, empty standard boat 5.98 tons / 13 145 lbs
* Also available as a shallow draft version
Keel weight 2.3 tons / 5 070 lbs
Keel type bulbed lead on deep bilge
Standard sail area with genoajib 63.7 m² / 685 sq ft
Optimized sail area with genoajib 65.5 m² / 705 sq ft
Air draft, ex Windex 16.42 m / 53′ 11”
Engine Volvo Penta D1-30
Power at crank shaft 21kW / 29 HP
Transmission Saildrive
Diesel tank 188 litres / 50 US gallon
Fresh water tank 277 litres / 74 US gallon
Black water tank 85 litres / 23 US gallon