Christian Kamp i America’s Cup: Vi sejler, til vi brækker os

1
Christian Kamp på Bermuda. Foto: Sander van der Borch.
Christian Kamp på Bermuda. Foto: Sander van der Borch.

Hvis du tror, at America’s Cup sejlere nyder livet på den grønne gren, skal du læse med her. Artemis-sejler Christian Kamp fortæller om at sejle lige under bræk-grænsen på en flyvende tampolin.

AMERICA’S CUP: Det er mandag morgen på Bermuda. Taktiker og grinder hos Artemis Racing er ved at gøre sig klar til en afgørende dag for ham og holdet.

I dag går startskuddet nemlig på den næstsidste ‘race week’, hvor de seks America’s Cup-hold har mulighed for at træne mod hinanden. Det er en uge, som i lige høj grad går ud på at få timer i båden og træne manøvrer – som at lure konkurrenterne af.

Den eneste danske sejler i den 35. udgave af verdens ældste sportsbegivenhed er Kolding-drengen Christian Kamp. Han tager telefonen på Artemis-basen på Bermuda, viser rundt på Skype med katamaranerne i baggrunden og lukker op for posen.

En pose, der er fuld af historier mm næsten at miste førligheden i benet, en operation i USA, drengedrømmen der er blevet revideret flere gange, en frue der er holdt op med at arbejde og om at sejle, til det sortner for øjnene.

– Det har været hårdt. Megahårdt. En gammel rygskade brød op i oktober, og da jeg tog til Newport, USA for at blive opereret, var min fremtid som professionel sejler i fare. Heldigvis gik operationen for diskusprolaps godt, og min styrke i venstre ben er tilbage fra omkring 10 procent til 80-90 procent, fortæller Christian Kamp om det sidste halve år af hans liv som professionel sejler.

Christian Kamp - Artemis Racing. Foto: Sander van der Borch.
Christian Kamp – Artemis Racing. Foto: Sander van der Borch.

Et liv, der startede i en lyserød Optimistjolle i Kolding Sejlklub.

Drengedrømmen er allerede gået i opfyldelse – nu vil han vinde

Fra Optimistjollen blev han en fast del af et matchracehold, der i en årrække dominerede det, der i dag hedder World Match Racing Tour. Rygraden i holdet var skipper Jes Gram-Hansen, Rasmus Køstner og Christian Kamp. De to sidste var nærmeste konkurrenter i optimistjollen.

I dag får han løn fra America’s Cup-holdet Artemis, der er en af de seriøse udfordrere til America’s Cup-trofæet, The Auld Mug. Artemis-kontrakten er hans tredje America’s Cup-kampagne, og sejren har nok aldrig været tættere på.

– Drengedrømmen om at sejle America’s Cup er allerede gået i opfyldelse. Vi var tæt på med Luna Rossa i Valencia. Nu er jeg med for at vinde. Vinder vi ikke, bliver jeg skuffet, lyder det uden tøven i stemmen, mens Christian Kamp går på bådebroen, hvor man som sejlsportsjournalist misundeligt kan skimte de andre AC-baser i baggrunden.

Vores chancer er gode

Han vurderer Artemis’ chancer for at kvalificere sig fra Louis Vuitton Cup til America’s Cup for gode, hvis det blæser. Bermuda er en relativ god garant for god vind.

– I denne uge er vinden svag, men når det blæser, gør vi det godt, siger han med en tilfredshed over, at det som regel blæser på øen.

Christians kone, Dorte (farmaceut), nyder livet på Bermuda som hjemmegående med de andre sejlerfruer og passer parrets børn. Og så havde hun fødselsdag mandag).
Christians kone, Dorte, er farmaceut og nyder livet på Bermuda som hjemmegående sammen med de andre sejlerfruer og passer parrets børn. Og så havde hun fødselsdag mandag.

Bermuda er også blevet hans arbejdsplads, hvor han og familien har sin base. Børnene går i engelsk skole og har det godt, mens fruen, Dorthe, har tilladt sig at køre karrieren som farmaceut på standby og nyde live med de andre sejlerfruer og passe børnene.

For Christian er ikke den store hjælp på den hjemmekontoen.

– Jeg arbejder seks dage om ugen, 12 timer om dagen. Vi rå-knokler med fysisk træning, analyser og båden, inden vi skal ud at brænde kalorier af på vandet, fortæller han, inden han giver en helt nøgtern beskrivelse af, hvordan det er at sejle på America’s Cup-katamaran.

92 til 94 procent non-stop

Først og fremmest har udviklingen fra enkeltskrogsbåde til katamaraner i America’s Cup-sammenhæng betydet, at farten og kravene til fysikken hos sejlerne er vokset eksplosivt.

– Den nye form for AC-sejlads er hård. Vi sejler, til vi brækker os. På en flyvende trampolin, der bliver flået frem og tilbage, mens det stormer. Du kan ikke se eller høre en skid i løbet af sejladsen. Det gør man så i 25 minutter i træk på 92-94 % af max-puls – omkring 180 til 190 pulsslag minuttet –  tre gange om dagen.

Artiklen fortsætter under billedet

Christian Kamp - Artemis Racing. Foto: Sander van der Borch.
Christian Kamp – Artemis Racing. Foto: Sander van der Borch.

Alle ombord skal arbejde hårdt. Monsterhårdt. Uden pause. På noget tidspunkt.

– Båden bruger voldsomme mængder af energi, som vi pumper ud med armene på ‘kaffemøllerne’. Vi grinder med 200-300 Watt fra tre minutter før start og de 22 minutter, en sejlads varer. Uden pause på noget tidspunkt.

De nye AC-både er så grådige, at de nærmest kan beskrives som en amerikansk monster-truck med en landsdel på jydekrogen.

– Vi kører på, til det sortner for øjnene, og man er lige under bræk-grænsen. Og så skal man først derefter prøve at forholde sig til en konkurrent, vindspring, placering og kapsejlads. Helt ærligt – som grinder ser vi ikke en skid undervejs, der skal bare pumpes nogle watt, opsummerer han.

23 Big Macs om dagen

Undersøgelser har vist, at en America’s Cup-sejler forbrænder op til 6000 kalorier om dagen – svarende til 23 Big Macs. Al energien går til hydrauliksystemet ombord, der kan gemme en lille mængde energi. Men slet ikke nok til, at sejlerne kan holde pause på noget tidspunkt.

– Systemet kræver olietryk hele tiden. Når vi vender, skal den ene foil op, den anden skal ned, vi skifter løft i det ene ror fra negativ til positiv – og modsat på det andet, og vingen skal slækkes ud og trimmes ind igen. Alt sammen på få sekunder for at blive svævende på foilen. På samme tid skal vi nå at sprinte tværs over båden, der bevæger sig med over 70 km/t, og hvor underlaget flytter sig i takt med, at rorsmanden rykker i rattet, forklarer han om nogle få af de mange detaljer, der indgår i en vending og en bomning.

Artiklen fortsætter under billedet

Christian Kamp - Artemis Racing. Foto: Sander van der Borch.
Christian Kamp – Artemis Racing. Foto: Sander van der Borch.

Fokken trimmer man nærmest ikke fra start til mål, og i stedet ligger al fokus på vingen, foils og ror. Det er et konstant arbejde at holde båden flyvende ved hjælp af trim af vingen og ændring af vinklen på foils og ror.

Som alle, der har en tæt indsigt i de bedste danske sejlere, ved, har Christian Kamp altid været brølstærk og i topform. Men i oktober satte mange års hårdt sejlerarbejde en umiddelbar stopper for næste kapitel i drengedrømmen.

Ryggen satte en kæp i hjulet

En diskusprolaps var smertefuld, satte følelsen i venstre ned til 10 procent og truede hans førlighed, På grund af sin skade er Christian rykket fra en nærmest sikker plads på A-holdet til B-holdet, hvor han er backup på to positioner.

– Det er selvfølgelig skuffende, men skader er nu blevet en del af sejlsporten – ligesom de er i fodbold og håndbold. Vores kroppe er presset til yderste fra start til slut, og sommetider siger kroppen stop.

Christian Kamp blev opereret hos en specialist i Californien i oktober, og sidenhen er smerterne i ryggen og benet forsvundet.

Artiklen fortsætter under billedet

Christian Kamp - Artemis Racing. Foto: Sander van der Borch.
Christian Kamp – Artemis Racing. Foto: Sander van der Borch.

Men skaden har sat ham tilbage, af førsteholdet og han har kæmpet som en gal for at komme tilbage i topform.

– Jeg håber naturligvis ikke på, at nogle af mine holdkammerater bliver skadet, men vi er 12-13 unge sejlere på holdet, og serien er lang. Vi presser kroppen til yderste hver dag, så vi skal allesammen være klar til at springe ombord på båden fra den ene sejlads til den anden.

Er klar til to år mere

På trods af rygskade, et hjem langt fra Danmark, arbejdsdage på 12 timer seks dage om ugen og udsigten til måske at skulle side på bænken er Christian Kamp klar til en tur mere på America’s Cup-rejsen.

– Vi har det godt. Børnene trives. Min kone, Dorte, nyder at kunne være der for børnene, og jeg sejler på det allerhøjeste niveau. Vi har kigget på hinanden og med et smil sagt til hinanden, at vi er klar til et par år mere, opsummerer han livet.

Danmarks bedste America’s Cup-sejler fortæller i den kommende uge flere historier om livet som America’s Cup-sejler – helt eksklusivt – her på Sejlernews.dk.

Følg med i morgen! Her kigger vi nærmere på Artemis’ nærmeste konkurrenter.

Christian Kamp - Artemis Racing. Foto: Sander van der Borch.
Christian Kamp – Artemis Racing. Foto: Sander van der Borch.