Bénéteau serverer juleguf for singlehandsejlerne

0
Den nye Figaro 3 bliver verdens første serieproducerede foilende sejlbåd.
Den nye Figaro 3 bliver verdens første serieproducerede foilende sejlbåd.

Figaro Bénéteau 3 – navnet siger dig måske ikke så meget, men værsgo – her er den. Verdens første serieproducerede foilende enkeltskrogsbåd rettet mod singlehandsejlerne.

Franskmændene er lysår foran resten af året, når det kommer til at udvikle og dyrke singlehandsejlads. Lige nu stjæler det franske produkt, Vendée Globe, alverdens opmærksomhed, mens verdens sejeste sejlere sejler Jorden rundt, non-stop.

Og ny forstærker den franske industri en singlehand-tendens, som vi også er hoppet med på i Danmark, hvor Silverudder-sejladsen rundt om Fyn markerer sig som en af de største kapsejladser for tiden.

Det franske værft Bénéteau kaster sig nu helhjertet ind i et hastigt voksende marked med den første serieproducerede foilende båd – Figaro Bénéteau 3.

I kamp fra 2019

Den nye racer ser ikke bare hypermoderne og kraftfuld ud, men den har allerede sat kurs mod den første store kapsejlads: Solitaire URGO– Le Figaro i 2019.

Den nye Figaro 3 bliver verdens første serieproducerede foilende sejlbåd.
Den nye Figaro 3 bliver verdens første serieproducerede foilende sejlbåd.

Den foilende singlehander er designet af  Van Peteghem – Lauriot-Prévost, som har vundet de sidste to Vendée Globe-sejladser, og modellen har taget de epokegørende foils, som man ser på Vendée Globe-bådene, til sig. Bådene skal bygges af Bénéteau Racing Division Group.

Det er meningen, at Figaro 3 skal overtage entype-rollen efter den populære Figaro 2, som blev introduceret i 2003.

– Designerne har fået til opgave at designe en båd, som performer og er lige så solid og pålidelig som Figaro 2, og der er blevet arbejdet intensivt på at lave en high-tech båd, som tager både moderne materialer og bygeprocesser med i processen, lyder det fra Bénéteau-gruppen.

Har skelet til Vendée

Opbygningen af den nye model har betydet, at man i forhold til Figaro 2 opdaterer hele skroget, tilføjer dobbelt-ror, svingkøl og asymmetrisk spiler. Masten er flyttet længere agterover, og man har droppet ballast-tankene.

Kølen bliver dybere, smallere og lettere, og sejlgarderoben bliver mere kraftfuld, og man har taget højde for det, Vendée Globe-sejlerene i Sydhavet lige nu kæmper mod: UFO’er (Uidentificerede Flydende Objekter). I tilfælde af en kollision og skade på foilsene, medfører det ikke strukturel svækkelse af skroget.

Noget interessant ved de nye foils er, at de modsat de foils, vi ser på IMOCA 60-bådene, vender tipperne indad for at skabe mindre friktion i let luft.

Den første prototype er ved at transformere sig fra tegnebrættet til byggeprocessen, og Bénéteau forventer at testsejle båden i sommeren 2017.

Flytningen af masten længere agterover giver mulighed for at udruste båden med en mere moderne sejlgarderobe, og i stævnet giver bovspryd og asymmetrisk gennaker båden karakteristika, som minder mere om jollesejlads end tradtionelle langfartscruisere.

Solosejlerne skal sejle med fathead storsejl, genoa og en mindre fok. Desuden går spileren til mastetop for at maksimere størrelsen til hele 105 kvadratmeter. Desuden bliver båden udstyret med en gennaker til let vind.

Der er bygget omkring 100 Figaro 2-både, og Bénéteau forventer at sejle de første testsejladser i Figaro 3 i sommeren 2017.

Tekniske specifikationer: 

LOA: 10,85 m
Skroglængde: 9,75 m
Vandlinie: 9,00 m
Bredde: 3,40 m
Dybgang: 2,50 m
Vægt: 2900 kg
Storsejl: 39,5 m2
Genoa: 30,5 m2
Spiler: 105 m2

Se mere på www.beneteau.com

figaro30003
Den nye Figaro 3 bliver verdens første serieproducerede foilende sejlbåd.